Uni-vers(e)

Acousmatic music – Stereo – 2016 – Initially composed for a dome of 16 speakers

 

 

 

 

 

 

 

Uni-vers(e) is an acousmatic piece that immerses the listener in an ambivalent world, between fragility and determination. The form of the piece illustrates the start and the evolution of a relationship between two individuals, a mix of joy and torment. The concepts of duality and contrast are omnipresent within Uni-vers(e). This can be observed spectrally with the heaviness of the percussions and the lightness of the grains. One can also perceive a morphological duality regarding the excitement of the iterations and the fluidity of the harmonic profils. 

 

The spatial composition opposes large spatial trajectories to the inertia of various sounds. Uni-vers(e) is part of my thesis’ s portfolio which questions the relationships between visual composition and acousmatic composition.

 

This piece is a dome-piece composed during a residency in the studios of the Université de Montréal (CA). Uni-vers(e) has been composed in response to an invitation from Robert Normandeau and has been completed at Music Technology and Innovation Centre based in De Montfort University, Leicester (UK). I thank Robert Normandeau for his welcome, support and listening. I also thank the staff of the department Musiques Numériques and Monique Jean, Pauline Tranchant, Christophe Lengelé, Vincent Monastesse, Vincent Berthiaume, Kévin Gironnay for their presence and their friendly welcome.

//

 

Uni-vers(e) est une pièce acousmatique qui immerge l’auditeur dans un monde ambivalent, entre fragilité et détermination. La forme de la pièce illustre le début et l’évolution d’une relation entre deux personnes, un mélange de joie et tourment. Les concepts de dualité and de contraste sont omniprésents dans Uni-vers(e). Cela peut s’observer spectralement avec la lourdeur des percussions et la légèreté des grains. On peut aussi osciller entre l’effervescence des itérations et la fluidité des profils harmoniques. 

 

La composition spatiale fait s’opposer de large trajectoires spatiales à l’inertie de divers sons. Uni-vers(e) fait partie du portfolio de ma thèse, il questionne la relation entre composition visuelle et composition acousmatique.

 

 

Cette piece a été initialement composée pour un dôme de haut-parleurs durant une résidence dans les studios  de l’Université de Montréal (CA), en response à une invitation de Robert Normandeau. Elle a été achevée au Music Technology and Innovation Centre à De Montfort University, Leicester (UK). Je remercie Robert Normandeau pour son accueil, son aide et son écoute. Je remercie également l’équipe du départment Musiques Numériques ainsi que Monique Jean, Pauline Tranchant, Christophe Lengelé, Vincent Monastesse, Vincent Berthiaume, Kévin Gironnay pour leur présence et accueil chaleureux.

0:00 / 0:00
Uni-vers(e)